Szeretettel köszöntjük a

Békéscsabai Páduai Szent Antal Plébánia

h o n l a p j á n !

Szent Borbála emléknapja- december 4. karácsony hava

„Krisztus tiszta tükre volt, ezért képes sugározni az örök szentség világosságát”

Szent Borbála Kr.u. 300 körüli történetét hitelesnek tartott források nem említik, mégis emberöltők adták át egymásnak emlékét Európában. A róla szóló latin, görög, szír és örmény nyelvű legendák halála után 4 századdal íródtak. Ünnepe hazánkban már az első szövegemlékünket tartalmazó Pray-kódex misekönyvében fölbukkan, és az Érdy-kódexben is szerepel. Diós István szavai szerint: „Minden történetkritikai megállapítás ellenére fény és vonzerő árad Szent Borbálából. (…) Krisztus tiszta tükre volt, ezért képes sugározni az örök szentség világosságát. "

Borbála (Barbara) neve a ’barbarus’ szó nőnemű változata. A jelentése: pogány - ez (talán) görög származására utal. Alakjához rendkívüli szépséget társít a néphagyomány. A mesék megmenteni vágyott leánya, akit édesapja távollétekor mindig egy magas toronyba zár.

A vértanúk sohasem passzív áldozatok, akik nem tudnak kilépni helyzetükből. Ők tudatosan döntenek sorsukról: Borbála egy napon megszökött és titokban megkeresztelkedett. A torony falába a Szentháromságra utaló harmadik ablakot vágatott, mintegy a szabadság és világosság jelképeként. Legendájának ezután következő része megtestesíti Máté evangéliumának figyelmeztetését: ”Az embernek a tulajdon családja lesz az ellensége.” Hiszen azután, hogy Borbála Jézus mellett döntött, pogány apja, aki addig féltve őrizte lányát, maga adta a keresztényüldözők kezére, majd személyesen hajtotta végre rajta az ítéletet.

A Szent Borbála lényét övező csodák hasonlóak a Bibliából is ismert szabadulástörténetekhez: a fal és a szikla megnyílik előtte, hogy elmenekülhessen az őt megölni készülő apja elől. A földből felszálló sűrű köd az égből leereszkedő felhővel egyesül, hogy beburkolja be szűzi testét, amikor a piactéren ruhátlanul pellengérezik ki. Más csodák a neki ártókat sújtó csapásokról szólnak, szintén a Szentírás csapásaihoz hasonlóan: a hegyibarlangban lévő rejtekhelyét eláruló pásztor juhai ganajtúró bogarakká változnak, az édeslányát lefejező apa pedig villámcsapás által enyészik porrá és hamuvá.

Mindez a kereszt vállalása mellett a gondviselő kegyelmet is lefesti, amely meghallgatja az imádságot, és nem enged följebb kísérteni, mint ahogy elviselnénk. Látjuk, hogy Isten még a hajunk szálát is számon tartja, és az irgalom mellett az igazság is jelen van.

A próbatétel eleme, amikora bíró más keresztényeket kínzott meg a lány szeme láttára, hogy az elrettenjen. Ő azonban nem hátrált meg, és segítőtársat kapott: Juliannát akivel közös vértanúhaláluk előtt imával, szóval erősítették egymást. Ahogy Márk evangéliumának sorai is leírják: „Bizony, mondom nektek: mindenki, aki elhagyta házát vagy testvéreit, nővéreit vagy apját, anyját, a gyermekeit, vagy földjeit értem és az evangéliumért,százannyit kap már most, ebben a világban: házakat, testvéreket, nővéreket, anyákat, gyermekeket és földeket, bár üldözések között; az eljövendő világban pedig az örök életet.” (Márk 10: 29-30.)

Ha nagyon szeretünk valakit, képzeletünk kiszínezi a valóságot. A rajongás szóhasználata költői. Álmaink allegorikus formát nyernek. Ez történik sokszor a népi hagyományozással átszőtt legendákkal is: nehéz lefejteni a példázatosmesét az Isten természetéből fakadó csodákról, és a valós történésekről. Szent Borbála legendájának majd minden pontja reményt ad valakinek: vihar és villámcsapás ellen kérik imádságát, nevét a vészharangra vésik. A hegymászók, toronyépítők, tüzérek és bányászok védőszentje. Ő, aki okos szűzként készült mennyei vőlegénye fogadására a ,,hirtelen és készületlen halál'' elleni oltalmazó.

Hazai tisztelete szerteágazó: a pécsi és salgótarjáni bányászok századokig őt kérték oltalmul a mélybe szállás előtt. A népnyelv a történetet tovább is írtaegy Borbála nevű lány többváltozatú regéjével, aki a bányászokat szerencsétlenségre figyelmezteti, és ha a bányatulajdonost nem is tudja megnyerni, de a bányászok hallgatnak rá, nem szállnak alá a tárnákba. Így nem válnak a bányaomlás áldozataivá.

Borbálát Nagykanizsa és Légrád vidékeinek horvát népe kiskarácsony(mali Božiś) néven is emlegeti és munkaszünettel, templomozással ünnepli meg.

A gazdag népszokás-anyagból egy példa a Borbála-ág. Ha a cseresznyefa ágát Borbála napján beviszik a szobába, az karácsonyra kivirágzik. Ez a szokás nemcsak Jessze kivirágzott vesszejére emlékeztet, hanem Borbálán keresztül arra is, ahogy a mi szívünkben is kivirágzik a szeretet, ha Krisztus benne él.

A kép: Robert Campin: Szent Barbara a toronyban című festménye

Forrás:

https://archiv.katolikus.hu/szentek/1204-235.html,

https://mek.oszk.hu/04600/04656/html/unnepiki0005/unnepiki0005.html